آفرینش آدم و حوا – بخش 2

هدف ما- جلال خدا با بهره مندی جاودانی از او.


مقدمه

آنها را نیافرید تا خدایی کنند.
همانطور که ماه، نور خورشید را منعکس می سازد، آدم و حوا آفریده شدند تا نور خدا را انعکاس دهند.

– امید، فصل 1

فرجام اصلی انسان، تجلیل (جلال دادن) خدا و بهره مندی جاودانی از اوست.

– کاتِچیسم (پاسخ به پرسشهای دینی) وست مینستِر، نسخۀ کوتاهتر. نگارش سال 1640 م.

مشاهده و بررسی

در درس قبل این حقیقت را بررسی کردیم که انسان به صورت خدا آفریده شد. در این درس به هدف خدا از آفرینش انسان می پردازیم. آیات زیادی در کتاب مقدس وجود دارد که مطالعۀ کامل آنها به ما در درک هدف خدا از آفرینش انسان، کمک می کند. اما، آیه ای وجود ندارد که به تنهایی این موضوع را جمع-بندی نماید، دستکم برای اکثر پژوهشگران کتاب مقدس چنین آیه ای وجود ندارد.

اما سندی هست که در آن عبارت جمع بندی کتاب¬مقدس از هدف خدا در آفرینش انسان وجود دارد. این سند، کاتچیسم وست مینستر نام دارد، و عبارت مورد نظر از آن در بالا آمده است. پژوهشگران کتاب-مقدس، دقت این عبارت را به طور گسترده پذیرفته اند، و ما آن را به عنوان نقطۀ مرجع آنچه مجموعۀ امید دربارۀ هدف خدا از آفرینش انسان می گوید، قرار می دهیم.

بدون شک، درخشانترین جسمی که در جهان ما دیده می شود، خورشید است. درخشندگی خورشید به قدری زیاد است که خیره شدن مستقیم و غیرمسلح به آن، موجب آسیب غیرقابل جبرانی به چشمها می-گردد. با اینحال، درخشندگی خدا بی اندازه بیشتر از خورشید است. در 1یوحنا 1: 5 درمی یابیم که خدا نور خالص و پاک است. در خروج 33: 20 می بینیم که خدا زنده است! چگونه مردم می توانند جلال خدا را نظاره کنند وقتی درخشندگی او به حدی است که انسان نمی تواند او را مستقیمأ نگاه کند و زنده بماند؟

تعلیم رومیان 1: 20 را به یاد آورید که می توانیم خدا را از خلقتش بشناسیم. قسمت منتخب ویدئوی امید که در بالا آمده، بوسیلۀ مقایسه رابطۀ خورشید و ماه، با رابطۀ خدا و انسان، ما را متوجه این اصل کتاب مقدسی می سازد.

ویدئوی امید چنین می گوید که خدا مرد و زن را نیافرید تا خود "خدایی" کنند، بلکه تا انعکاسی از نور خدا باشند، همانطور که ماه نور خورشید را بازمی تاباند. وقتی انسان به راستی نور ماه را مورد توجه و بررسی قرار دهد، نهایتأ باید به منبع آن یعنی خورشید برسد. به این ترتیب، ماه توجه ما را به درخشندگی خورشید جلب می کند. وقتی ما نور خدا را در زندگیمان منعکس می کنیم، باعث جلب توجه دیگران به جلال خدا می شویم. به گفتۀ دیگر، خدا را جلال می دهیم، و این امر ما را به هدف از موجودیت انسان طبق بیانیۀ کاتچیسم وست مینستر بازمی گرداند (متی 5: 16).

اگر بخواهیم این موضوع را کمی بیشتر بسط بدهیم، توجه کنید که ماه همانطور که هست "عمل می-کند" و در این راه تلاش خاصی انجام نمی دهد، بلکه عملکردش بخاطر ارتباطی است که با خورشید دارد. اگر ماه می توانست نور خودش را تولید کند، آنگاه جلال خورشید را از آن می گرفت. اما به این دلیل که ماه قادر به تولید نور نیست، تمامی جلال و شکوه اصلی، در واقع مختص خورشید است.

بعضی از مردم می کوشند تا برای خدا نور (جلال) تولید کنند، ولی ما هم مثل ماه، منبع نور نیستیم. به همین دلیل است که در یوحنا 15: 5 می خوانیم، "جدا از من، هیچ نمی توانید کرد." اما درست مانند ماه، توانایی انعکاس نور خدا توسط ما نتیجۀ مستقیم ارتباط شخصی ما با اوست. جلال دادن خدا آن قدرها ارتباطی با کارهایی که برای او انجام می دهیم ندارد، بلکه بیشتر کاری است که او در نتیجه ارتباطی که با همدیگر داریم، انجام می دهد.

پرسش و تأمل

  • آیا ارتباطتان با خدا به نوعی هست که به شما توانایی انعکاس نور و جلال او را بدهد؟
  • آیا ارتباطتان با خدا بیش از پیش در صمیمیت رشد می کند تا موثرتر (و منعکس کننده تر) از گذشته جلال او را بر جهان اطرافتان بتابانید؟

تصمیم گیری و عمل

اگر نتوانستید به سئوال اول دربالا جواب مثبت بدهید، به قسمت شناخت خدا در این راهنمای مطالعه مراجعه کنید.

در حال دعا بخوانید، و قدمهایی که در این قسمت شرح داده شده، بررسی کنید، سپس بدون تأمل از آنها پیروی نمایید. اگر آمادگی ندارید بیش از این در رابطه تان با خدا پیش بروید، به سادگی از او بخواهید شما را آماده سازد.

یکی از پژوهشگران معاصر کتاب مقدس عبارت کاتچیسم وست مینستر در بالا را اینطور اصلاح کرده و می گوید هدف از آفرینش انسان جلال خدا بوسیلۀ (بجای "و") بهره مندی جاودانی از اوست.1 آیا امروز از حضور خدا بهره مند شده اید و لذت برده اید؟ اگر جوابتان منفی است، مقصر خودتان هستید. شاید بهتر باشد کمی توقف کنید و دوباره بر آنچه واقعأ اهمیت دارد، متمرکز شوید.

انجیل مقدس

For Further Study

Footnotes

1John Piper, Worship: The Feast of Christian Hedonism. (© Desiring God. From a sermon delivered September 25, 1983). (http://www.desiringgod.org/ResourceLibrary/Sermons/ByTopic/85/406_Worship_The_Feast_of_Christian_Hedonism/). Retrieved November 14, 2006.