چهرۀ زیبای شریر

استراتژی اولیه شیطان: انحراف نیکویی


مقدمه

و اما مار از همۀ وحوش صحرا که یهوه خدا ساخته بود، زیرکتر بود. او به زن گفت: "آیا خدا براستی گفته است که از هیچ­یک از درختان باغ نخورید؟" زن به مار گفت: "از میوۀ درختان باغ می­خوریم، اما خدا گفته است، مار به زن گفت: "به یقین نخواهید مرد. بلکه خدا می­داند روزی که از آن بخورید، چشمان شما باز خواهد شد و همچون خدا شناسندۀ نیک و بد خواهید بود."

– پیدایش 3: 1-5

و اما یک روز که حوا در باغ، کنار درخت شناخت قدم می­زد، شیطان با او گفتگو کرد.

حوا ترسی نداشت، چون هنوز ترس وارد جهان نشده بود.

شیطان از او دربارۀ میوۀ ممنوعه پرسید. او هشدار خدا و نیت او نسبت به انسان را زیر سئوال برد. حوا گوش می­داد و کم کم به خدا مشکوک شد. او میوۀ آن درخت را وارسی کرد و از آن خورد.

آنگاه میوه را به آدم داد، و او نیز خورد.

و ناگهان آنها متوجه شدند که عریانند و خجالت کشیدند.

– امید، فصل 3

مشاهده و بررسی

در این بخش از دروس امید به جزئیات بیشتری از پیدایش 3 پرداخته شده است. از متن منتخب کتاب­مقدس در بالا، به این نکته توجه کنید که شیطان به صورت یک مار بر حوا ظاهر شد و با او صحبت کرد. اما حوا، برخلاف من و احتمالأ شما، از این مار نترسید. بیایید دلیل این موضوع را بررسی کنیم.

اول، تا این نقطه از داستان خدا هیچ اثری از وجود ترس در جهانی که خدا آفریده نمی­یابیم. اولین موردی که از ترس به ثبت رسیده در پیدایش 3: 10، پس از نااطاعتی آدم از خداست. و از پیدایش 9: 2 می­توانیم چنین برداشت کنیم که تا آن زمان، حیوانات ترسی از انسان نداشتند (یا دستکم ترسی ناچیز از انسان داشتند). یک لحظه تصور کنید که حوا تا آن زمان، هرگز با چیزی روبرو نشده بود که او را بترساند!

دوم، به روشی که شیطان خود را ظاهر می­سازد، توجه کنید. کلمۀ اصلی که در پیدایش، مار ترجمه شده از کلمۀ عبری ناکاش (nachash)1 ­به معنای تحت­اللفظی "نورانی" می­آید. حزقیال 28: 12-18 شیطان را موجودی با زیبایی استثنایی توصیف می­کند. 2قرنتیان 11: 14 می­گوید: "شیطان خود را به شکل فرشتۀ نور درمی­آورد." از این آیات پیداست که آن شرور همواره صورت ظاهری شرارت­بار ندارد. 

معمولأ ما شیطان را موجودی فاسد، تیره و تهدید کننده تصور می­کنیم. اما در واقع، شیطان اغلب با ظاهری زیبا به ما نزدیک می­شود. احتمالأ شیطان به نظر حوا بسیار زیبا بوده است. و گوش سپردن به مشورت یکی از آفریده­های زیبای خدا چه اشکالی می­توانست داشته باشد؟ گذشته از هرچیز، مگر بدست آوردن شناخت چیز خوبی نیست؟

گاهی می­توانیم راهی را برگزینیم که به نظرما و اطرافیانمان خوب و درست است. اما شاید راهی که به نظر ما خوب و درست می­رسد، به هیچ­وجه طریق الهی نباشد. در کتاب­مقدس بارها از کلمۀ شرارت استفاده شده است. معنای ریشه­ای کلمۀ شرارت2، "انحراف از نیکویی" است. شرارت یکی از تاکتیک­های اصلی شیطان است. لزومی ندارد که او برای دور نگه داشتن ما از خدا حمله­ای رودررو انجام دهد. گاهی فقط حقیقت را ماهرانه می­پیچاند یا عوض می­کند.

پرسش و تأمل

  • آیا می­توانید افراد، موارد یا موقعیتهایی را در زندگیتان به یاد آورید که نمود دیگری داشتند، ولی وقتی بیشتر با آنها آشنا شدید، دیدید که کاملأ با چیزی که به نظر می­رسیدند، تفاوت دارند؟ آیا این یادآوری به شما در درک مسئله­ای که امروز با آن مواجه هستید، کمکی می­کند؟
  • در درس 2 به آیه­ای از کتاب­مقدس نگاه کردیم که می­گوید: "پیش روی انسان راهی هست که در نظرش درست می­نماید، اما در آخر به مرگ می­انجامد" (امثال 14: 12).

تصمیم گیری و عمل

شاید از درس 14 این عبارت را به یاد می­آورید: " درک هدف زندگی، با شناختن کسی آغاز می­شود که هدفی را برایتان تعیین کرده است." وقتی می­توانیم راه خدا را بشناسیم، که به شناختی شخصی و صمیمانه از خود او برسیم.

وقتی ادارۀ خزانه­داری آمریکا، کارمندانش را به صف می­کند تا پولهای قلابی را شناسایی کنند، از آنها نمی­خواهد به مطالعه و بررسی پول قلابی بپردازند. بلکه کارمندان وقت بسیار زیادی را صرف آشنایی کامل با پول واقعی می­کنند. آنها پول واقعی را با دقت زیادی نگاه می­کنند، در دست می­گیرند و امتحان می­نمایند تا وقتی با پولی تقلبی مواجه شوند، در یک نظر آن را بشناسند.3

آیا واقعأ تا بحال تمام کتاب­مقدس را خوانده­اید؟ کتاب­مقدس به یک معنا زندگی­نامۀ خدا در تاریخ است. آیا نباید ما داستان خدا را با توجهی بیشتر از وارسی پول بوسیلۀ کارمندان خزانه­داری، مطالعه کنیم؟ خود را متعهد به مطالعه منظم کتاب­مقدس و شناخت خدا از طریق کلامش نمایید.

انجیل مقدس

For Further Study

Footnotes:

1John MacArthur, Satan: What Is He Like? Part 2. (© 1997, Grace to You). (http://www.gty.org/resources/sermons/1355/satan-what-is-he-like). Retrieved October 4, 2006. “He [Satan] appears as an angel of light. Most interesting, nachash was the Hebrew word that was used to speak of him as a serpent. That word really has two meanings; to hiss or whisper, and it also means to shine. He is the hissing, shining one.”
2D. Miall Edwards, Iniquity. (© Bible.org, 2005). (http://net.bible.org/dictionary.php?word=Iniquity). Retrieved October 4, 2006.
3Gary H. Strauss, The Real Thing. (© Questia Media America Inc., 2006). (http://www.questia.com/PM.qst?a=o&se=gglsc&d=5002480464&er=deny). Retrieved November 20, 2006. “It is commonly understood that when currency agents are trained to recognize counterfeit bills, they do not spend time examining and becoming familiar with the vast array of the best samples of the counterfeiter’s art. Rather, they spend many hours developing an intimate acquaintanceship with “the real thing,” to quote a familiar advertising phrase. Literally, every “jot and tittle” are scrupulously examined and pored over to the point that agents develop an indelible and finely detailed mental image of both sides of the various bills that make up the U.S. Treasury issue. Having developed such a thorough knowledge of even the most minute details, they are prepared to spot the incredibly subtle variations from the standard of perfection, “the real thing.” No aspect of these bills is ignored. Thus, when these agents encounter a counterfeit bill, a careful examination can typically result in the ready identification of the fake item, even though its degree of match with the real might be so close that most who regularly use these bills would never suspect the truth.”