مجنون، دروغگو، یا خداوند – "شما می گویید من کیستم؟"

چرا عیسی راه دیگری برای ما نگذاشت؟


مقدمه

چون عیسی به نواحی قیصریۀ فیلیپی رسید، از شاگردان خود پرسید: به گفتۀ مردم، پسر انسان کیست؟" آنان پاسخ دادند: "برخی می­گویند یحیای تعمیددهنده است، بعضی دیگر می­گویند ایلیا، و عده­ای نیز می­گویند ارمیا یا یکی از پیامبران است." عیسی پرسید: "شما چه می­گویید؟ به نظر شما من کیستم؟" شمعون پطرس پاسخ داد: "تویی مسیح، پسر خدای زنده!" عیسی گفت: "خوشابه­حال تو، ای شمعون، پسر یونا! زیرا این حقیقت را جسم و خون بر تو آشکار نکرد، بلکه پدر من که در آسمان است."

– متی 16: 13-17

مشاهده و بررسی

مردم روزگار عیسی، عقاید مختلفی دربارۀ او داشتند. امروز نیز این موضوع تغییر چندانی نکرده است. اگر از گروهی از مردم کوچه و بازار بپرسید عیسی کیست، احتمالأ جوابهای متفاوتی خواهید گرفت. شاید بعضی مانند پطرس در آیات بالا، بگویند عیسی، مسیح، پسر خدای زنده است. اما احتمالأ دیگران وی را به عنوان معلم یا پیامبری بزرگ می­شناسند، یا ممکن است بگویند او مردی بود که معجزاتی را به ظهور آورد.

سئوالی که عیسی از پطرس پرسید: "به نظر تو من کیستم؟"، مهمترین سئوالی است که هر فرد باید به آن جواب بدهد. با در نظر داشتن خدمات و ادعاهای عیسی در چند درس گذشته، زمان آن فرا رسیده که به این سئوال بپردازیم.

شاید افرادی بحث دیگری را مطرح کنند، اما عیسی ما را با این گزینه رها نمی­کند که بگوییم، او فقط معلم یا پیامبری بزرگ و یا یک معجزه­گر است. دلیل موجود نبودن این گزینه، در بحثی که ابتدا سی.اس.لوئیس1 و سپس جاش مک­داوِل2 انجام دادند، خلاصه می­شود. استدلال آنها تأکید می­نماید که فقط سه جواب ممکن برای سئوال "عیسی که بود؟" وجود دارد.

عیسی ادعا کرد که خداست. بعضی نمی­پذیرند که اساسأ او چنین ادعایی کرده باشد، اما دلیل رهبران دینی برای کشته شدن وی، در واقع همین موضوع بود. عیسی به روشنی این ادعا را داشت، و فقط سه امکان برای جواب به آن وجود دارد:

  1. عیسی صادقانه باور داشت که پسر خداست، اما این فریبی بیش نبود، و او چنان به این موضوع اعتقاد داشت که حاضر بود بخاطر آن بمیرد. در نتیجه می­توان او را در زمرۀ افراد ساده­لوح یا مجنون و دیوانه قرار داد.
  2. عیسی صادقانه باور داشت که پسر خداست، اما این فریبی بیش نبود، و او چنان به این موضوع اعتقاد داشت که حاضر بود بخاطر آن بمیرد. در نتیجه می­توان او را در زمرۀ افراد ساده­لوح یا مجنون و دیوانه قرار داد.
  3. عیسی همان پسر خدای زنده بود که ادعا می­کرد.

عیسی گزینۀ دیگری برای ما باقی نگذاشت. نمی­توانیم فقط او را مرد خوبی قلمداد کنیم، چون چنین فردی مردم را با گفتن چیزی که صحت ندارد، به بیراهه نمی­کشاند. نمی­توانیم بگوییم او فقط یک معلم بزرگ بود، چون هیچ معلم واقعی، خود را وقف تعلیم یک دروغ نمی­کند. و اگر عیسی مردم را فریب می­داد، چه از روی عمد، و چه به این دلیل که خود فریب خورده بود، نمی­توانیم نتیجه­گیری کنیم که قدرت ظهور معجزات او از جانب خدا بوده است. نتیجۀ عاقلانه­تر این است که بپذیریم قدرت او از جانب شیطان بود.

لوئیس اینگونه به بحث و استدلال خود پایان می­دهد: "به این ترتیب با گزینه­ای ترسناک مواجه هستیم. مرد مورد بحث ما یا درست همانطور که می­گفت بود (و هست) ، یا یک دیوانه و یا فردی شیاد بوده است. به نظر من کاملأ بدیهی است که او نه دیوانه بوده و نه شیاد؛ و در نتیجه، هرقدر هم عجیب و هولناک و بعید به نظر آید، باید بپذیرم که او خدا بود و هست. خدا به جهان تحت اشغال دشمن، به شکل یک انسان، وارد شد."3

شما می­گویید عیسی کیست؟ دیوانه­ای ساده­لوح، دروغگو یا خداوند؟ این مهمترین سئوالی است که باید به آن جواب دهید.

پرسش و تأمل

  • دربارۀ بحثی که سی.اس.لوئیس مطرح می­کند، چه نظری دارید؟ آیا با استدلال او موافقید یا مخالف؟ دلیل خود را توضیح دهید.
  • فکر می­کنید چرا بعضی به سادگی عیسی را یک مرد بزرگ می­دانند و بس؟

تصمیم­گیری و عمل

اگر هنوز به این سئوال: "به نظر شما من کیستم؟" عیسی جوابی نداده­اید، تا دیر نشده این کار را بکنید. همانطور که در این درس دیدیم، عیسی به ما گزینه­های چندانی نمی­دهد. تصمیمتان را بگیرید. یکبار برای همیشه به بخش شناخت خدا در انتهای این راهنمای مطالعه مراجعه کنید. در نهایت باید ادعای او را مبنی بر اینکه پسر خداست، باور کنیم یا آن را رد نماییم. اگر باور کنیم، باید سرخم نموده، او را بپرستیم. راهی را که در پیش گرفته­اید، با مراجعه به بخش رشد در خدا، عمیقتر کنید.

انجیل مقدس

Footnotes

1C. S. Lewis, Mere Christianity. (© Macmillan Publishing Co, New York, NY, 1952, pp.55–56).
2Josh McDowell, More Than a Carpenter. (© Tyndale House, 1977). This classic by a Master Apologist is still consistently one of the top titles in apologetics! McDowell gives readers insights into the events surrounding Christ’s life, asking whether they could all be explained by coincidence. He asks the hard questions about the reliability of biblical records, psychological profiles of disciples and apostles (would they die for a lie if the stories are not true?), and whether or not Jesus can be considered simply a good man who spoke some wise words.
McDowell is also well–known for another quote from this book, one that is applicable to this lesson: “Why don’t the names of Buddha, Mohammed, Confucius offend people? The reason is that these others didn’t claim to be God, and Jesus did.”
3C.S. Lewis, Mere Christianity. (© Revised edition, New York, Macmillan/Collier, 1952, p.55 ff.).