از برکت تا اسارت

شما در کجای این چرخه هستید؟


مقدمه

عبرانیان کمی بیش از هزار سال، در تلاش بودند تا براساس فرمانهای خدا زندگی کنند. اما بارها به بیراهه، و حتی گاهی بدنبال خدایان دروغین ­رفتند. وقتی به سوی خدا بازنمی­گشتند، اغلب آنها را با فرستادن قومی دیگر تنبیه می­کرد، که به سرزمینشان حمله و آن را تسخیر می­نمود. سپس عبرانیان به بی­وفایی خود پی می­بردند و از خدا می­خواستند آنها را برهاند. آنگاه خدا رهبری را برمی­انگیخت تا قوم را از ستمگران آزاد کند. و قوم تعهدی دوباره برای زندگی طبق راهها و روشهای خدا می­دادند. از برکت به اسارت به برکت به اسارت، این چرخه بارها و بارها تکرار می­شد. عبرانیان خوانده شده بودند تا شخصیت خدا را به دنیا نشان دهند. اما بخاطر گناهی که دنیا را به خود آلوده بود، افتان و خیزان در راه خدا قدم برمی­داشتند.

– امید، فصل 7

مشاهده و بررسی

در آغاز این درس، در نظر داشته باشید که دروس امید، مروری مختصر از کتاب­مقدس است. امکان ندارد در یک ویدئوی 80 دقیقه­ای، تمام کتاب­مقدس را پوشش بدهیم. قطعۀ منتخب از امید که در بالا آمده، نشان می­دهد در دورۀ زمانی بیش از هزار سال چه اتفاقاتی افتاد. در این مدت، پادشاهان و پیامبران زیادی در تاریخ عبرانیان نشانی از خود باقی گذاشتند. داستانهای آنان در بسیاری از کتب کتاب­مقدس به ثبت رسیده است. اما اگر بخواهید این دوره از زمان را در یک پاراگراف توضیح دهید، قطعۀ منتخب در بالا شرح دقیقی از آن است.

این قطعۀ منتخب چرخه­ای را که اغلب در تاریخ قوم عبرانی تکرار می­شد، توصیف می­کند. نویسنده­ای، همین چرخه را اینگونه شرح می­دهد:

از ایمان به اطاعت
از اطاعت به برکت
از برکت به فراوانی
از فراوانی به خودخواهی
از خودخواهی به داوری
از داوری به اسارت
از اسارت به شکستگیاز شکستگی به ایمان....1

عبرانیان پس از دیدن معجزات خدا در خروج از مصر، ایمان کافی برای اطاعت از خدا را داشتند. آنان با چابکی خود را وقف انجام خواسته­های خدا کردند. خدا به ایشان وعده داد تا به شرط اطاعت، برکتشان بدهد، و همین کار را هم کرد. در واقع آنها را به فراوانی برکت داد. به این ترتیب چرخۀ مزبور شروع شد، و صدها سال تکرار گردید.

این روند علت و معلولی، نه تنها برای عبرانیان، بلکه در مورد ارتباط هر قوم یا فرد دیگری با خدا، صدق می­کند.

توجه داشته باشید که تفاوتی میان برکت و فراوانی وجود دارد. فراوانی معمولأ به معنی داشتن بیش از حد نیاز است. از دیدگاه خدا، داشتن بیش از حد نیاز، برای ما مسئولیت استفاده از مازادمان برای برکت سایرین، به منظور تجلیل از خدا را به همراه دارد. انجام هر کاری کمتر از این، خودخواهی محسوب می­شود. در مورد عبرانیان، خودخواهی منجر به داوری می­شد. آیه­ای در کتاب­مقدس (عبرانیان 12: 6)، به ما نشان می­دهد که خدا کسانی را که دوست می­دارد، تنبیه می­کند. انگیزۀ داوری عبرانیان توسط خدا، محبت او نسبت به ایشان بود. اغلب داوری او، منجر به اسیر شدن به دست قومی دیگر می­شد، که آنها را به نقطۀ شکستن و هشیاری نسبت به نیازشان به خدا می­رساند!

پرسش و تأمل

  • آیا وضعیت خاصی را درمورد قوم، گروهی از مردم و یا افراد، به خاطر می­آورید که چرخۀ بالا برایشان اتفاق افتاده است؟ توضیح دهید.
  • تغییر وضعیت چشمگیری که در این چرخه وجود دارد، در بخش از فراوانی به خودخواهی است. آیا چنین تغییری در زندگی شما اتفاق افتاده است؟ به نظرتان چگونه می­توان از آن اجتناب کرد؟ توضیح دهید.
  • خودتان را در کجای این چرخه می­بینید؟ توضیح دهید.

تصمیم­گیری و عمل

به قدم اطاعت در چرخۀ مورد بحث فکر کنید. ایمان، هدیۀ خداست (افسسیان 2: 8). می­توانیم از خدا ایمان بخواهیم، اما نمی­توانیم آن را ایجاد کنیم. شکستگی موجب هشیاری ناراحت­کننده­ای از بی­کفایتی ما جدا از خدا می­شود. می­توانیم در برابر کار خدا در زندگیمان برای شکستن ما مقاومت کنیم، اما نمی­توانیم خودمان، خودمان را بشکنیم. به غیر از اطاعت، همۀ قدمهای این چرخه، کاری است که خدا برای ما انجام می­دهد. اما اطاعت، مسئولیت بشر است.

به معنی واقعی اطاعت توجه کنید. در 1سموئیل 15: 22 اینطور می­خوانیم: "اطاعت از قربانیها نیکوتر است." تفاوتی میان قربانی و اطاعت وجود دارد. قربانی می­تواند عملی بر اساس اطاعت باشد، اما می­تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. ممکن است شخص ابتکار عمل را بدست گیرد و قربانی را در وقت و مکانی به دلخواه خود بگذراند. امکان دارد کسی قربانی­ای بگذراند که خدا هرگز نخواسته است.

اطاعت کردن، متفاوت است. اطاعت همواره واکنش مناسب انسان نسبت به خداست. اطاعت واقعی از قلب سرچشمه می­گیرد. اطاعت، برکت را به دنبال می­آورد. فقط و فقط اطاعت است که می­تواند مانع از بوجود آمدن خودخواهی بوسیلۀ فراوانی شود.

جایگاه خودتان را در این چرخه که سالهای سال زندگی عبرانیان را به خود گرفته بود، در نظر بگیرید. هرجایی که هستید، هم اکنون با اطاعت قلبی به خدا پاسخ بدهید.

انجیل مقدس

For Further Study

Footnotes

1Fred Carpenter, GENERATION, Personal Study Guide. (© Mars Hill Productions, 1997, page 10).