چگونه عیسی بدون گناه متولد شد؟

چگونه گناه منتقل می شود.


مقدمه

... همان­گونه که گناه به واسطۀ یک انسان وارد جهان شد، و به واسطۀ گناه، مرگ آمد، و بدین سان مرگ دامنگیر همۀ آدمیان گردید، از آنجا که همه گناه کردند...

— رومیان 5: 12

میان تو و زن، و میان نسل تو نسل زن، دشمنی می­گذارم؛ او سر تو را خواهد کوبید و تو پاشنۀ وی را خواهی زد.

— پیدایش 3: 15

نقشۀ خدا در حال آشکار شدن بود. اما چه کسی حتی تصورش را می­کرد که به این شکل بوقوع بپیوندد؟ از وعده­های باستانی خدا، شاید این برداشت می­شد که آن رهاننده برای غلبه بر گناه، درست مانند خدا بی­گناه خواهد بود. اما چه کسی انتظار داشت که رهاننده­ای که خدا در طول اعصار وعدۀ آمدنش را می­داد، خود خدا در شکل انسان است؟

— امید، فصل 8

و گناه بواسطۀ آدم از نسلی به نسل بعد منتقل شد و تمامی بشریت را تا به امروز آلوده کرد.

— امید، فصل 3

مشاهده و بررسی

در درس گذشته، گفتیم که به مسئلۀ خدای قدوسی که جسم می­پوشد، برخواهیم گشت. چطور ممکن است خدای بی­گناه، به عنوان یک انسان وارد این جهان آلوده به گناه شود، و همچنان بی­گناه باقی بماند؟ اول، بیایید به اهمیت این موضوع، و سپس به چگونگی امکان آن بپردازیم.

همانطور که در قطعۀ منتخب بالا از فصل 8 امید مشاهده می­کنیم، لازمۀ اینکه رهاننده بشریت را از گناه برهاند این بود که خود بی­گناه باشد. این عبارت امید، خلاصۀ حقیقت موجود در یک آموزۀ کلیدی الهیاتی است. رهاننده باید شریعت را به انجام می­رساند تا میانجی و آشتی­دهندۀ میان خدا و انسان شود. او برای به انجام رساندن شریعت، باید بی­گناه می­بود.

بسیاری از آیات کتاب­مقدس بیان می­کنند که رهاننده بی­گناه بود (عبرانیان 4: 15؛ 2قرنتیان 5: 21؛ 1پطرس 2: 22؛ 1یوحنا 3: 5). اما این موضوع چگونه امکان­پذیر است؟

ما در دروس امید به تکرار دربارۀ گناه و آلوده شدن تمامی بشریت توسط آن صحبت کرده­ایم (مراجعه کنید به فصل 3، درس 18). و رومیان 5: 12 در بالا می­گوید: "... همان­گونه که گناه به واسطۀ یک انسان وارد جهان شد، و به واسطۀ گناه، مرگ آمد، و بدین سان مرگ دامنگیر همۀ آدمیان گردید، از آنجا که همه گناه کردند." پس چطور ممکن است که رهاننده از یک انسان متولد شود و آلوده به گناه نباشد؟ بیایید به دو امکان بپردازیم.

اول، باید دریابیم خدایی که می­تواند هرچه بخواهد انجام دهد، مطمئنأ این توانایی را داشت که عیسی را به طور معجزه­آسا از آلودگی به گناه در دوره­ای که در شکم مریم بود، حفظ کند.1

دوم، باید به دقت رومیان 5: 12 را در نظر داشته باشیم. توجه کنید که این آیه می­گوید: "گناه به واسطۀ یک انسان وارد جهان شد" و مرگ دامنگیر "همۀ آدمیان" گردید. آیۀ مزبور نمی­گوید گناه به واسطۀ "یک مرد و یک زن" وارد جهان شد. گناه به واسطۀ آدم وارد جهان شد، نه به واسطۀ حوا. آدم بود که جهان را به نسلش منتقل کرد، نه حوا.2  شاید به همین دلیل است که در پیدایش 3: 15، خدا وعده می­دهد کسی که سر شیطان را مضروب (یا "کوبیده") می­کند، از نسل زن خواهد بود، نه از نسل مرد.

در واقع ثابت شده است که برخی از خصوصیت­ها، ناهنجاری­ها و بیماریها فقط بوسیلۀ پدر منتقل می­شود نه بوسیلۀ مادر.3 به همین شکل، امکان دارد که گناه (منظور قدرت گناه است نه گناه کردن) نیز بوسیلۀ پدر به نسلهای بعدی منتقل شود، نه مادر. در مورد عیسی، خدا به واسطۀ قرار گرفتن معجزه­آسای او به قدرت روح­القدس در رحم مریم، پدر او محسوب می­شد، و عیسی بی­گناه بود. صرفنظر از برخی تعالیم، این موضوع نشان می­دهد که لزومی نداشت مریم برای بدنیا آوردن عیسای بدون گناه، خودش بی­گناه باشد. گناه او به عنوان یک زن، به نسل بعدی­اش منتقل نمی­شد. کتاب­مقدس می­گوید که گناه در همۀ کسانی که تا به حال زیسته­اند، وجود داشته است (رومیان 3: 23، رومیان 3: 10)... به غیر از عیسی! (2قرنتیان 5: 21؛ 1یوحنا 3: 5؛ عبرانیان 4: 15).

پرسش و تأمل

  • چرا بی­گناه بودن رهاننده، ضرورت داشت؟ در واقع بی­عیب بودن برۀ پسح (خروج 12: 5) سایه­ای از بی­عیب و بی­گناه بودن رهاننده بود (1پطرس 1: 19).
  • آیا تابحال فکر کرده­اید که چطور عیسی برخلاف سایر کسانی که بر زمین زندگی کرده­اند، می­توانسته بدون گناه به دنیا بیاید؟ آیا می­توانید درک کنید که به چه علت پذیرفتن این موضوع برای بعضی، مشکل است؟

تصمیم­گیری و عمل

اغلب اوقات، وقتی مردم نمی­توانند بفهمند چگونه خدا توانسته کاری را انجام دهد، موضوع را با نادیده گرفتن حقیقت در ذهنشان، رفع و رجوع کرده­اند. بعضی از عقاید دینی بیان می­کنند که خدا نمی­توانسته بدون آلوده شدن به گناه، انسان شود. در نظر آنها انسان شدن خدا کفر است، و عیسی را در حد یک پیامبر پایین می­کشند. دیگران می­گویند برای اینکه عیسی بی­گناه باشد، باید مریم بی­گناه می­بود. اما همانطور که در کتاب مقدس می­بینیم: 1) خدا در عیسی جسم انسانی پوشید (کولسیان 2: 9)، و 2) مریم بی­گناه نبود (رومیان 3: 23). و همانطور که در این درس مشاهده کردیم، با وارسی دقیق­تر کتاب­مقدس، می­توان بی­گناهی عیسی را بدون نادیده گرفتن حقیقت، تشریح کرد.

درس امروز ساده است. هرگز حقیقت کلام خدا را پشت گوش نیندازید تا آنچه را که به نظرتان در این کلام ضد و نقیض می­رسد، رفع و رجوع کنید. بلکه، کلام خدا را عمیقتر بکاوید و از خدا بخواهید به شما درک و فهم عطا کند.

انجیل مقدس

Footnotes

1What Is the Immaculate Conception? (Got Questions Ministries, © 2002–2006). (http://www.gotquestions.org/immaculate-conception.html). Retrieved October 27, 2006.
2Matthew J. Slick, If Jesus is God in the flesh, why did He not inherit original sin? (© Christian Apologetics and Research Ministry, 1996–2006). (http://www.carm.org/questions/Jesus_sin.htm). Retrieved October 27, 2006.
3Genetic Counseling. (Medindia Health Network Pvt Ltd, 2006). (http://www.medindia.net/patients/patientinfo/geneticcounselling.htm). An additional reference is Richard M. Lebovitz, Natural Selection in Family Law: Legal Cases and Materials; 3.7. Maternal transmission of citizenship. (Biojuris, 2005).( http://www.biojuris.com/natural/ - search Maternal Transmission of Citizenship). All retrieved October 27, 2006.