گناه – دقیقأ چه معنایی دارد؟

بیماری مرگبار روحانی که همۀ بشریت را آلوده کرد


مقدمه

...پس همان­گونه که گناه به واسطۀ یک انسان وارد جهان شد، و به واسطۀ گناه، مرگ آمد، و بدین­سان مرگ دامنگیر همۀ آدمیان گردید، از آنجا که همۀ گناه کردند...

– رومیان 5: 12

آنگاه حوا از آن میوه به آدم داد، و او خورد. و ناگاه دریافتند که عریانند و خجالت­زده شدند. اتفاق هولناکی افتاده بود. چیزی عوض شده بود.

شرارت شیطان مثل بیماری عفونی بود. و بواسطۀ نااطاعتی آدم، این بیماری وارد جهان شد. نام آن بیماری، گناه است. گناه با قدرت در درون هر فرد در کار است تا ارتباط او را با خدا از بین ببرد، و نهایتأ موجب مرگ همۀ کسانی شود که با آن بازی می­کنند.

آدم و حوا آفریده شده بودند که تا ابد در هم­آهنگی کامل با خدا زندگی کنند. با خوردن آن میوه، آنها عملی خودمختار و ناوابسته به خدا انجام دادند، و این دقیقأ همان کاری بود که شیطان کرد. اکنون آنها ابتدا از لحاظ روحی و سپس از لحاظ جسمی، مرگ را تجربه می­کردند. و از طریق آدم، گناه دامنگیر نسلی پس از نسل دیگر شد و تمامی بشریت را تا همین امروز مبتلا ساخت.

– امید، فصل 3

مشاهده و بررسی

کلمۀ گناه بیش از 350 بار در کتاب­مقدس به کار رفته است. این کلمه بیش از همه در مورد عملی علیه خدا، مورد استفاده قرار گرفته است (اغلب مترادف آن در کتاب­مقدس، "خطا" نیز ترجمه شده است). در واقع، یکی از معانی اصلی گناه، "نشانه­گیری خطا"ست.1 می­توانیم با در نظر داشتن این موضوع بگوییم که "نشانه" راه خداست، و وقتی به خطا می­رویم، در واقع گناه می­کنیم.

مورد استفادۀ دیگر گناه در کتاب­مقدس، تشریح قدرتی است که در انسان نفوذ می­کند تا علیه اقتدار خدا سرکِشی نماید. این فقط یک عمل یا عملی برعلیه خدا نیست؛ بلکه قدرتی باشخصیت است که در ما نفوذ می­کند تا علیه خدا دست به عمل بزنیم (مراجعه کنید به پیدایش 4: 7 و رومیان 6: 12-13). این قدرت مرگبار از طریق آدم در میان تمامی نسل بشر منتشر شد.

حالا متوجه می­شوید که چرا درسهای امید، گناه را به نوعی بیماری عفونی تشبیه می­کند.2 این بیماری را نمی­توان با فناوری پزشکی تشخیص داد زیرا بیماری جسمی نیست، بلکه یک بیماری روحی است و همواره مرگ را با خود می­آورد. فقط خداست که می­تواند آن را درمان کند.

پرسش و تأمل

بسیاری از مردم تصور می­کنند تنها کاری که باید بکنیم تا خدا از ما راضی باشد، این است که خوب و مهربان باشیم. اصطلاح رایج آن است که هر کسی که در زندگی بیشتر خوبی کند تا بدی، به بهشت خواهد رفت. مسئله این است که حتی اگر کسی یک زندگی کامل و بی­نقص داشته باشد (که بر اساس رومیان 3: 23 هیچ یک از ما نمی­توانیم داشته باشیم)، باز هم آلوده به گناه است، که برای دور نگاه داشتنش از ارتباط درست با خدا کفایت می­کند. ببینید، این "گناهان" ما نیستند که شکافی میان ما و خدا ایجاد می­کنند؛ بلکه "گناه" ماست. همانطور که در درس 17 شیطان را مورد ملاحظه قرار دادیم و دیدیم که به خودی خود هماوردی در برابر او نیستیم، همانطور هم نمی­توانیم بدون در کار بودن قدرت خدا در وجودمان در برابر گناه قد علم کنیم.

  • آیا مسائلی در زندگیتان هست که در کشمکش با آنها هستید، یا احتمالأ اعتیادی دارید؟
  • آیا کشش­ها و تمایلاتی در زندگی دارید که هرقدر هم تلاش می­کنید نمی­توانید از آنها خلاص شوید؟
  • پس از جواب صادقانه به این پرسشها، آیا برایتان سخت است باور کنید که قدرتی به نام گناه در وجودتان درکار است؟

تصمیم گیری و عمل

اگر به خدا اجازه بدهید، او شما را از قدرت گناه آزاد می­سازد و روزی می­رسد که کاملأ از حضور گناه آزادی یابید. اما انتخاب با شماست. باید جواب خدا را به مسئلۀ گناه بپذیرید، اعتراف کنید که با قدرت خودتان نمی­توانید بر آن غلبه کنید. علاج دیگری به غیر از شفای خدا وجود ندارد. او این شفا را به همگان هدیه می­کند. آیا هدیۀ خدا را دریافت کرده­اید؟

لطفأ این موضوع را درک کنید که تا وقتی هدیه­ای را نگیرید، آن هدیه مال شما نمی­شود. هدیۀ خدا و نحوۀ دریافت آن به طور مفصل در بخش شناخت خدا در انتهای این راهنمای مطالعه تشریح شده است.

انجیل مقدس

For Further Study

For an in–depth study of sin as a spiritual disease, consider reading the following resources:

  • Dr. Bill Gillham, “The Power of Sin” from the November 1988 issue of Discipleship Journal. (http://brotherheart.wordpress.com/articles-by-bill-gillham/the-power-of-sin-part-2/) Retrieved October 6, 2006.
  • John Calvin, Institutes of the Christian Religion. (http://divdl.library.yale.edu/dl/FullText.aspx?qc=Eikon&q=3154&qp=28) Retrieved October 6, 2006. “Declaring that all of us died in Adam, Paul at the same time plainly testifies that we are infected with the disease of sin.”
  • William Perkins, The Art of Prophesying (1592, repr. Banner of Truth Trust, 1996, 54–55). As quoted by R. Scott Clark (Associate Professor of Historical and Systematic Theology, Westminster Seminary California), Classical Covenant Theology – Part 1: On Law and Gospel. (http://www.monergism.com/thethreshold/sdg/perkins_prophesying.html) Retrieved August 27, 2015. “The law exposes the disease of sin, and as a side–effect, stimulates and stirs it up. But it provides no remedy for it. However the gospel not only teaches us what is to be done; it also has the power of the Holy Spirit joined to it.”
  • John Wesley, The Works of John Wesley, 14 Volumes, 5:449 (Peabody, Massachusetts, Hendrickson Publishing House, 1986). As quoted by Earl Robinson, Wesleyan Distinctives in Salvation Army Theology. (https://www.salvationist.org/extranet_main.nsf/vw_sublinks/8E93913570C2699B80256F16006D3C6F?openDocument). Retrieved October 5, 2006. “The preaching of the gospel, on the other hand, is the offer of a physician for the disease of sin. Wesley said: ‘It is absurd ...to offer a physician to those that are whole, or that at least imagine themselves to be. You are first to convince them that they are sick; otherwise they will not thank you for your labor.’”

Footnotes

1Charles C. Ryrie, Basic Theology (© Victor Books, a Division of Scripture Press Publications, Inc., Wheaton, Illinois, 1988, p. 212). “Indeed, it might be a good idea to define it [sin] thus: sin is missing the mark, badness, rebellion, iniquity, going astray, wickedness, wandering, ungodliness, crime, lawlessness, transgression, ignorance, and a falling away.”
2Billy Graham, “When Having It All Isn’t Enough” from the June 2004 issue of Decision magazine.  Retrieved October 5, 2006.